Aktualności
Szczepienia nauczycieli oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu
- Szczegóły
Informujemy, że na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki pojawiła się informacja o rozpoczęciu w drugim tygodniu lutego szczepień nauczycieli przeciw COVID-19, w tym instruktorów praktycznej nauki zawodu-mistrzów szkolących, prowadzących naukę zawodu u pracodawców rzemieślników.
W pierwszej kolejności z takiej możliwości będą mogli skorzystać nauczyciele, którzy obecnie prowadzą zajęcia stacjonarne w szkołach i placówkach oświatowych. W kolejnym etapie do tej grupy dołączą nauczyciele uczący w pozostałych klasach.
Instruktorzy praktycznej nauki zawodu będą zgłaszani na szczepienie przez dyrektora szkoły lub placówki oświatowej w ramach systemu SIO.
Szczegółowe informacje w tej sprawie można znaleźć na stronie MEN pod linkiem: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/szczepimysie–w-drugim-tygodniu-lutego-rozpoczynamy-szczepienia-nauczycieli
W związku z powyższym, zawiadamiamy o możliwości szybszego zaszczepienia w ramach grupy nauczycieli i zgłoszenie się instruktorów nauki zawodu zainteresowanych szczepieniem bezpośrednio do dyrektora szkoły branżowej I stopnia, do której kierowani są młodociani pracownicy realizujący aktualnie naukę zawodu w tej firmie.
Zgłoszenie instruktorów praktycznej nauki zawodu do szczepienia będzie możliwe tylko do 10 lutego br.
Rzemieślnicze kwalifikacje zawodowe w CEIDG
- Szczegóły
Od 1 października br. rzemieślnicze kwalifikacje zawodowe są dostępne w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Z tego rozwiązana mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy posiadający już kwalifikacje zawodowe, jak i rzemieślnicy dopiero wchodzący na rynek pracy.
Dyplom mistrzowski i świadectwo czeladnicze w CEIDG
Wszystkie osoby prowadzące działalność gospodarczą, które otrzymają świadectwo czeladnicze lub dyplom mistrzowski po 1 października 2020 r. zostaną automatycznie objęci tym ustawowym rozwiązaniem. Z kolei w przypadku przedsiębiorców, którzy uzyskali uprawnienia do tytułu zawodowego przed 1 października br., informacja w zakresie posiadanych przez przedsiębiorcę kwalifikacji rzemieślniczych jest dokonywana wyłącznie wtedy, gdy przedsiębiorca wystąpi z wnioskiem o wpis w CEIDG.
Tryb postępowania i nowe dane w CEIDG
Przedsiębiorcy przystępujący do egzaminu mistrzowskiego lub czeladniczego po 1 października br. są zobowiązani poinformować we wniosku o dopuszczenie do egzaminu o fakcie posiadania wpisu w CEIDG. Na tej podstawie izba rzemieślnicza w terminie 14 dni roboczych od dnia uzyskania dyplomu mistrza lub świadectwa czeladniczego dopisze informacje o posiadanych kwalifikacjach na stronie CEIDG.
Natomiast w przypadku przedsiębiorców, którzy otrzymali kwalifikacje zawodowe przed 1 października br. uzyskanie wpisu w CEIDG będzie obywało się na wniosek. W tym celu należy zwrócić się do Izby Rzemieślniczej z wnioskiem o zamieszczenie w CEIDG posiadanych już kwalifikacji zawodowych.
Na stronie CEIDG w formularzu danych o przedsiębiorcy są zamieszczone takie dane, jak:
- data egzaminu (data wystawienia dyplomu lub świadectwa),
- nazwa Izby Rzemieślniczej, która wydała dyplom lub świadectwo,
- tytuł zawodowy: mistrz lub czeladnik,
- nazwa zawodu,
- symbol cyfrowy zawodu,
- data cofnięcia kwalifikacji zawodowych.
Zachęcamy wszystkich przedsiębiorców posiadających już kwalifikacje rzemieślnicze do składania wniosków o wpis do CEIDG. To dobra okazja do promocji wszystkich przedsiębiorców reprezentujących zawody rzemieślnicze.
Wniosek o wpis w CEIDG w zakresie posiadanych kwalifikacji zawodowych
List Prezesa Związku Rzemiosła Polskiego
Skargi na działanie izb rzemieślniczych w zakresie dopisywanych informacji w CEIDG, będzie rozpatrywał Związek Rzemiosła Polskiego.
Zapraszamy także do obejrzenia kilkuminutowej animacji i jej skróconej wersji w postaci spotu promującego dialog społeczny oraz jego rolę w rozwijaniu i upowszechnianiu kwalifikacji zawodowych w rzemiośle.
FILM PROMOCYJNY
SPOT
Biuro Cechu nieczynne
- Szczegóły
Informujemy, że w dniach
od 22 do 24 grudnia 2020 roku
oraz
31 grudnia 2020 roku
biuro Cechu będzie nieczynne.
Umów wizytę w Urzędzie Skarbowym
- Szczegóły
Załatw sprawę z urzędem skarbowym bez wychodzenia z domu, a konieczną wizytę umów wcześniej – zachęca KAS
- Krajowa Administracja Skarbowa przypomina, że Urzędy Skarbowe realizują swoje zadania tak jak dotychczas i zachęca ze względu bezpieczeństwa do korzystania ze zdalnych form kontaktu.
- Jeśli jednak musisz przyjść do urzędu, zarezerwuj wcześniej wizytę na stronie podatki.gov.pl lub telefonicznie.
E-wizyta w urzędzie to zmiana sposobu podejścia do obsługi bezpośredniej w urzędach skarbowych. Sprawę w urzędzie podatnik załatwi po wcześniejszym umówieniu przez Internet lub telefonicznie, a do urzędu wybierze się w dogodnym dla siebie dniu i godzinie, unikając długiego czekania w kolejce.
Na wizytę można umówić się:
- elektronicznie – dzięki systemowi Rezerwacja wizyty w urzędzie skarbowym,
- telefonicznie – dzwoniąc do swojego urzędu skarbowego.
Ważne!
- Nie musimy rezerwować wizyty, jeśli chcemy jedynie złożyć dokumenty, a nasza sprawa nie wymaga konsultacji z pracownikiem urzędu.
- Konieczność rezerwacji planowanej wizyty nie dotyczy urzędu wyspecjalizowanego, tzn. Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy.
Korzystanie z usługi w czterech krótkich krokach:
- Zarezerwuj wizytę wybierając rodzaj sprawy, datę i godzinę, w której możesz przyjść do urzędu. Następnie podaj swoje dane.
- Odbierz pocztę e-mail, jeżeli podasz jej adres. Otrzymasz informację potwierdzającą rezerwację wizyty ze wszystkimi szczegółami.
- Przyjdź do urzędu na godzinę wskazaną w rezerwacji i udaj się do miejsca wskazanego szczegółowo w potwierdzeniu rezerwacji.
- Jeśli wiesz, że nie możesz skorzystać z zarezerwowanej wcześniej wizyty, odwołaj ją dzwoniąc do urzędu. Dzięki temu inna osoba będzie mogła szybciej załatwić swoją sprawę.
Link do animacji https://www.youtube.com/watch?v=icMJ6sbmV9Q
Jakie korzyści daje nam e-rejestracja?
Możliwość rezerwowania wizyt przez Internet ma przede wszystkim ułatwiać podatnikom załatwianie ich spraw. Z kolei dzięki wprowadzeniu zasady, że bezpośrednio w siedzibie urzędu obsługiwani są wyłącznie klienci umówieni, unikniemy kolejek co z pewnością powinno poprawić komfort obsługi, ale i bezpieczeństwo podatników.
Ponadto mamy większą możliwość dostosowania zasobów urzędu do potrzeb podatników, ponieważ większe siły możemy skierować na te usługi, które cieszą się największym zainteresowaniem.
Ważne!
Klienci będą przyjmowani z zachowaniem szczególnych środków ostrożności. Prosimy o stosowanie się do zaleceń zamieszczonych w siedzibach urzędów.
Ponadto, informujemy że na stronie podatki.gov.pl/usługi-online przedsiębiorcy i wszyscy podatnicy w jednym miejscu znajdą m.in. linki do elektronicznych zeznań podatkowych, zaświadczeń, jednolitego pliku kontrolnego (JPK), wniosków o ustanowienie i odwołanie pełnomocnika czy karty podatkowej. Pamiętaj: jeśli nie znajdziesz interesującej cię sprawy, możesz napisać pismo ogólne do urzędu przez ePUAP i podpisać je profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Sprawne rozliczanie podatków lub korekty bez wizyty w urzędzie skarbowym umożliwiają również znane e-usługi Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), czyli Twój e-PIT i e-Deklaracje, dostępne na podatki.gov.pl.
Więcej informacji na temat rozliczeń znajduje się na stronach internetowych poszczególnych izb administracji skarbowych i urzędów skarbowych.